אחרי שחזר מפסטיבל בינלאומי עם עשרות סוגי קפה יקרים ונדירים, אבן גואל פתח בסדרת אירועי טעימות (קאפינג) חינמיים "שגורמים לאנשים לחשוב" • איך יוצא שמגיעים לאירועים גם מקצוענים וגם אנשים שלא מבינים בכלל בקפה, איזה קפה הכניס אותו לעולם הזה, ולמה הוא טיגן פולים ירוקים בשמן עמוק? • "צרכן שמבין יותר בקפה הוא צרכן יותר טוב"
בשנים האחרונות, עם עלייתו של הגל השלישי של הקפה לארץ, יש אוכלוסייה הולכת וגדלה שבשבילה קפה הוא לא רק משקה ששותים מדי פעם, בבית או בבית קפה. כחלק מהפיכתה של תרבות הספיישלטי לחלק מהמיינסטרים, יותר ויותר חובבי קפה מחפשים לטעום ולהכיר סוגים שונים של פולים ושיטות חליטה – לפעמים רק בשביל ההתנסוּת והלימוד.
כחלק מהמגמה, נערכים אירועים ופעילויות שמאפשרות לפגוש ולחוות סוגים חדשים של קפה – כמו סדנאות ללימוד שיטות חליטה, סיורי קפה, ואפילו אירועי טעימות שלא ממש שותים בהם קפה – כל מה שעושים זה רק לטעום קפה עם כף, בשיטה מקצועית שנקראת קאפינג (Cupping). "אירועים כאלה נועדים לגרום לאנשים לחשוב", מסביר אבן גואל – בריסטה, חוקר ובלוגר קפה שהתחיל לערוך לאחרונה אירועי טעימות כאלה, "לא צריך שום ידע מוקדם. מגיעים לאירועים גם אנשים שלא מבינים בקפה וגם אנשים שעובדים שנים בתחום, כל אחד יוצא עם משהו אחר מהאירוע – חלק מגיעים כדי ללמוד ולפתוח את לעצמם עולם הקפה וחלק מגיעים בשביל הקהילה".
"למשל, אירוע אחד שערכתי נקרא Taste the Roast", הוא מספר, "בשיתוף פעולה עם אדא, לקחנו קפה מסוים וקלינו אותו בחמישה פרופילים שונים, מבהיר מאוד עד שרוף, וככה אפשר לטעום את השלבים לאורך ההתפתחות של הקפה בקלייה, ולהבדיל בין הטעם המקורי של הקפה לטעמים שנוספים בזמן הקלייה. לפני הטעימות מסבירים קצת על תהליך הקלייה, איזה שינויים פיזיים וכימיים הפולים עוברים, ומה יכולה להיות ההשפעה שלהם על טעם הקפה. מי שאוהב למשל קלייה כהה, עכשיו הוא יכול קודם לזהות שהוא אוהב קלייה כהה, וגם להבין למה. אנחנו לא מנסים להגיד לאנשים איך לשתות את הקפה שלהם, רק נותנים להם את הכלים שהם צריכים כדי להבין את העולם הזה. אחרי הטעימות של הפרופילים השונים מבינים מה החשיבות של הקלייה – אם יש לך קפה מצוין ואתה קולה אותו כמו פח יהיה לך טעם של פח. וזה גורם לאנשים לחשוב פעמיים על הקפה שלהם, ועל האנשים שמייצרים את הקפה שלהם".
קפה בטעם של פופקורן
ספר לי איך התחילו אירועי הקאפינג, ומה בעצם המטרה שלהם.
"חזרתי מפסטיבל World of Coffee בקופנהגן והיו לי עשרות סמפלים של קפה ברמות הכי גבוהות, דברים שלא קיימים בארץ, שעולים כמה מאות יורו לקילו. יכולתי לשתות את זה לבד, לעשות קאפינג לעצמי וזה יהיה מעפן, או שאני יכול להשתמש בפלטפורמה שכבר בניתי, שלא נועדה לזה, ולהזמין אנשים מהקהילה של Concept: Coffee, שעוקבים אחריי ורוצים ללמוד ולטעום, ולעשות מזה אירוע גדול. פתחנו הרשמה חינמית ותוך שבוע וחצי נרשמו בערך 80 אנשים. כשראיתי שאנשים מגיעים ונהנים וטועמים, הבנתי כמה הדבר הזה יכול להיות קסום. ואז מהאירוע הראשון התפתחנו לאירועים נוספים".
אז אירוע כזה של קאפינג, שבאים ופשוט טועמים כמה סוגים של קפה, עם מה אני יוצא ממנו בעצם?
"זה תלוי באירוע. באירוע רגיל של קאפינג קודם כל יש הסבר על התהליך של קאפינג עצמו – מסבירים למה אנחנו בוחרים לטעום את הקפה שלנו בצורה המוזרה הזאת, וזה בכלל פותח לאנשים את הראש לעולם הזה. מה שגרם לי לרצות לחקור עוד את תחום הקפה היה קאפינג שערכה נועה ברגר באדא חנינא לפני חמש שנים בערך. לא היה איזשהו נושא או משהו שחיבר בין כל סוגי הקפה, פשוט היו הרבה מאוד סוגים ואני טעמתי וטעמתי הכול, ואני לא אשכח שהיה קפה אחד שגרם לי לחשוב, הולי שיט, יש לקפה הזה טעם של אוכמניות. זה היה קפה אתיופי בעיבוד נטורל, הראשון שטעמתי, והייתי בעננים. נחשפתי פתאום לטעם חדש של מוצר שחשבתי שהכרתי. חזרתי הביתה והתחלתי לחקור, והנה אנחנו היום. אם בנאדם אחד ייצא עם חוויה דומה, אז אני עשיתי את שלי וכל האירוע הזה היה ממש בשביל אותו בנאדם. אם אני יכול לאפשר את החוויה הזו לאנשים אז זו עבודה חשובה בעיניי".
ראיתי באירועים האלה גם סוגי קפה שאי אפשר להשיג, כמו הקפה שבמקום קלייה הוא עבר טיגון. כשמישהו מגיע וטועם דבר כזה, מה הוא יכול לעשות עם המידע הזה? הרי אי אפשר לשתות את זה שוב במקום אחר.
"נכון. זה קרה כמה פעמים, שהבאתי קפה מיוחד מחו"ל או קפה בצורות הכנה מוזרות כמו הקפה המטוגן. אלה דברים שנועדים להיות צ'ופרים לקהילה, אתה יכול להגיד שטעמת קפה בטיגון עמוק. זה גם גורם לאנשים לבוא. ספציפית זה היה שיתוף פעולה עם רוית דנינו. אלה דברים שמכניסים אנשים לדלת, וברגע שאתה עולה על המסלול הזה, יש לך הרבה מה להרוויח שהוא לא קפה מטוגן, מן הסתם, לא רק גימיקים. למרות שזה גם נחמד, הקפה המטוגן היה מצחיק, אנשים טעמו ואמרו שיש לקפה טעם של פופקורן. מעניין למה".
"אני מסתכל אחורה על איך הסצנה נראתה כשאני נכנסתי אליה. חיפשתי מישהו שייקח לי את היד ויסביר לי – זה קפה שטוף וזה קפה נטורל, זו התוצאה של קפה בגידול גבוה. אבל מה שהרגשתי שפגש אותי היה שטחי, ברמה של 'זה אתיופיה, זה קולומביה'. ואף אחד לא נתן דגש על מה שהייתי רוצה, על הסברה מעמיקה על עולם הקפה, ואיך העולם של הספיישלטי שונה מהשוק המסחרי. גם זה מאוד חשוב. אם הצרכן הולך לסופר ורואה קפה ב-50 ש"ח לקילו, ועוד קפה ב-300 ש"ח לקילו, כדאי מאוד שהוא יבין על מה הוא משלם. הרי משלמים לא רק על הטעם, קפה ספיישלטי זה אתוס שלם, והעבודה שלי זה להסביר את זה".
חוץ מאירועי הטעימות, אבן הפך את הדירה שלו בדרום תל אביב לסטודיו ללימוד קפה, עם מכונת קלייה קטנה (aillio Bullet), מכונת אספרסו משוכללת (Lelit Bianca) עם כל הגאדג'טים הנלווים, מגוון מכשירי חליטה מסוגים שונים ואפילו אבקות של מינרלים להעשרת מים. "אני רוצה להפוך את המקום הזה לבית למידה לקפה. יש פה את כל הגאדג'טים שאפשר לשחק איתם, אפשר ללמוד על מים, על קלייה, על חליטות אלטרנטיביות, V60, כמקס, אספרסו מן הסתם, לאטה ארט והקצפות. אפשר לעשות פה סדנאות פרטניות או קבוצתיות".
"צרכן שיודע יותר על קפה ויודע מה הוא אוהב הוא צרכן יותר טוב לכל האנשים שעוסקים בזה", הוא מסכם, "זה הבסיס שעליו בנינו את Concept ואת הקהילה בווטסאפ, להפוך את שוק הקפה הישראלי ליותר טוב לכולנו – לא רק לאנשים שהכי מבינים ולא רק לאנשים שבכלל לא מבינים בקפה – אלא להרים את הממוצע. מה שהקהילה של קונספט עושה זה לחבר בין אנשים, כי Coffee is always better when shared, וזו המטרה".