
כבר זמן מה שאני רוצה לחקור ולכתוב על קפה ספיישלטי. לאחרונה נראה כאילו המונח הפך זמין ונוכח בכל שיח וכתבה על קפה, ולכאורה, כל פעם בהקשר קצת אחר. מדוע זה כך, וממה מורכב המושג הפופולרי? ידוע שבעולם הקפה, המונח "ספיישלטי" אינו רק תווית שיווקית אלא הבטחה לאיכות יוצאת דופן, מעבר לקפה המסחרי, אבל מה באמת הופך פולי קפה לספיישלטי? וכיצד תרבות הספיישלטי משפיעה על הדרך שבה אנחנו שותים קפה? בואו נתחיל:
המסע לספיישלטי: מהשדה למעבדה
ובכן, כדי שפולי קפה יוכלו להיחשב ספיישלטי, עליהם לעבור תהליך בדיקה קפדני. לפי הארגון הארגון העולמי לקפה ספיישלטי (Specialty Coffee Association, או בקיצור SCA), הפולים חייבים לקבל ציון של 80 נקודות לפחות מתוך 100 במבחן איכות מקצועי בשיטת קאפינג. מבחני האיכות בוחנים עשרה פרמטרים: ארומה, טעם, טעם לוואי, חומציות, גוף, איזון, אחידות, נקיון הכוס, מתיקות ותחושה כללית. כל פרמטר מקבל ציון בין 1 ל-10, והסכום הכולל קובע את דירוג הקפה. מערכת ההערכה של SCA בוחנת גם תכונות פיזיות של הפולים הירוקים – כמו רמת לחות, מראה חיצוני ונוכחות נזקים או פגמים.
מי שמבצעים את הבדיקות הם טועמים מוסמכים מקצוענים הנקראים Q Graders, טועמים מיומנים שעברו הכשרה רשמית אינטנסיבית ומבחנים מחמירים מטעם SCA. הם מאומנים לזהות פגמים זעירים, להבחין בין עשרות פרופילי טעם, ולדרג באופן עקבי ואובייקטיבי. כל Q Grader חייב לחדש את ההסמכה שלו מדי שלוש שנים כדי להבטיח דיוק ועדכניות.

בנוסף, ההתייחסות לקפה ספיישלטי כוללת גם הבלטה של תכונות נוספות, מעבר למבחן הטעם בלבד. פולים של קפה ספיישלטי תמיד יגיעו עם מידע על זהות החקלאי, הסמכות קיימות כמו אורגני או פייר-טרייד, אזור הגידול ושיטות העיבוד של הפולים. מחקרים מראים שמאפיינים כאלה משפיעים באופן משמעותי על החלטות קנייה ונכונוּת הצרכנים לשלם מחירים גבוהים יותר. הדגש על שרשרת אספקה שקופה ואתית הפך לחלק בלתי נפרד מהגדרת הספיישלטי – כל שחקן לאורך השרשרת, מהחקלאי ועד הבריסטה, מחויב לשמירה על סטנדרטים גבוהים ולפרקטיקות בנות קיימא.

אומנות הקלייה: מדע מדוייק ואינטואיציה מבורכת
בתי קלייה בוטיק מתמחים בהבאת הטוב ביותר מכל זן פולים. בניגוד לקלייה תעשייתית ומסחרית המאחדת זנים וטעמים, קלייה ספיישלטי שואפת לשמר את הייחודיות של כל מקור. בחנות הקפה הוותיקה שלנו שבלב שוק הכרמל למשל, אנחנו מתאימים את פרופיל הקלייה – הטמפרטורה ומשך הקלייה – לפי מאפייני הפולים, ולפי התוצאה אליה אנו שואפים להגיע בזן הקפה המסוים.
קלייה בהירה תשמור על ניואנסים עדינים של פרחים והדרים – אני מרחיק לכת ואומר שניתן אף להגיע לג'ונגלים ולרוח שברכסי ההרים – בעוד שקלייה בינונית תדגיש מתיקות וגוף. קלייה כהה תוסיף את הגוון המעושן לקפה, חריפות ומרירות מודגשות, והיא נחשבת בעולם הקפה המודרני למניפולציה שמרחיקה את הזן מטעמו המקורי. המטרה בשלב הקלייה היא להעצים את הטעמים הטבעיים של הפול, ולא להסתיר או למסך אותם.


לסיכום: מהפכה בספל קפה
קפה ספיישלטי יצר תרבות חדשה לחלוטין. הקפה הפך מסחורה תעשייתית פשוטה לחוויה חושית מורכבת ומעוררת. מדלק בוקר זמין וזול לאומנות מופלאה של ריגושים ואקזוטיקה. בתי קפה הפכו לנציגים של איכות, ברמנים מלומדים מספרים על מקורות הקפה ועל חוות הגידול, והצרכנים מעוניינים יותר ויותר בסיפור ובעולם שמאחורי מנת האספרסו. המהפכה גם מעודדת סחר הוגן ושיח משמעותי בקיימות: דרישה למחירים גבוהים יותר עבור החקלאים באזורים הטרופיים, עידוד שיטות גידול אקולוגיות, והערכה עולמית לעבודה הקשה שמאחורי כל פול. אם כן, אפשר לומר שקפה ספיישלטי הוא לא רק משקה – זו הצהרה על ערכים, טעם, ורצון לחוות את הטוב ביותר שהחיים יכולים להציע. לבריאות!
