
חודש דצמבר הוא הזדמנות לסכם את השנה שחלפה, ובכל מה שנוגע לתחום הקפה, אין ספק ששנת 2019 הייתה השנה של פריצתו של קפה של הגל השלישי בישראל.
הגל השלישי של הקפה הוא שלב בהתפתחות תרבות הקפה, שמייצג בין היתר התמקצעות ושימת לב לפרטים בתהליכי הגידול, ההפקה וחליטת הקפה, וגם התרחקות מסוימת ממסורת הקפה האיטלקית – שימוש בקפה חד-זני ולא רק תערובות, קלייה פחות כהה וחליטה בשיטות שונות שלא בהכרח מערבות מכונת אספרסו. וזה רק על קצה המזלג.
אחד ממשקאות הקפה שיותר מייצגים את הגל השלישי הוא קולד ברו (Cold Brew, חליטה קרה) – קפה שנחלט במים קרים במשך 10 עד 20 שעות. רק בחודשי הקיץ האחרון התברכנו בכמה מותגי בוטיק תל אביביים חדשים שמכינים ומשווקים קפה קולד ברו מבוקבק, כמו Erez Coffee Co, Wild Dog Cold Brew ועוד כמה שעוד לא הספקנו לכתוב עליהם. גם לא מעט בתי קפה שלא בהכרח משייכים את עצמם לגל השלישי קפצו השנה על העגלה וכבר מציעים בתפריט קפה קולד ברו מבוקבק או כזה שהם חולטים בעצמם.


אפרופו בתי קפה של הגל השלישי, כאלה שמכינים קפה בשיטות שונות וגם מגישים פולים חד-זניים ממוצאים שונים שאולי הם אפילו קולים בעצמם – הם אמנם קיימים כבר כמה שנים, אבל עד לא מזמן היה אפשר לספור אותם על כף יד אחת, הם היו כמעט רק במרכז תל אביב ופקדו אותם בעיקר יודעי ח"ן ומביני עניין. על הפריצה לציבור הרחב אחראיות, כמו תמיד, הרשתות הגדולות שהצטרפו השנה לתנועת הגל השלישי, כמו ארקפה, שהשיקה במאי משקאות דריפ וקולד ברו וארומה תל אביב, שכמה חודשים לאחר מכן השיקה גם היא משקאות V60 ו-Aeropress. יש לציין שאת המגמה התחילה רשת אילנ'ס על תשעת סניפיה, שכבר בסוף 2017 מיתגה את עצמה כרשת של "קפה אלטרנטיבי" של הגל השלישי.


ומעבר למותגים ולבתי קפה, גם הצרכנים הביתיים התחילו להבין יותר בתהליכי הכנת הקפה ולא להתבייש לדרוש איכות. כבר לא בעיה למצוא חנויות או בתי קפה שמוכרים פולים איכותיים וטריים מזנים שונים ובדרגות קלייה שונות. ברשתות החברתיות נפתחו קבוצות שונות של חובבי קפה ושיחות על קליית קפה, Specialty Coffee והתייעצויות על חודם של ברגים של מכונות קפה הן דבר שבשגרה. וזו ההזדמנות להזמין אותך להצטרף לקבוצת אוהבי קפה עילאיים ומתנשאים של מגזין שותים.
למרות שאפשר לשתות קפה יחסית טוב בהמון מקומות בארץ, ישראל עדיין לא נמצאת בחזית תרבות הקפה העולמית ויש עוד זמן עד ששותה הקפה הישראלי הממוצע יתוודע למה שעבר על הקפה שלו עד שהגיע לכוס. בינתיים, לנו נותר לברך על ההתקדמות ולקוות שמהפכת הקפה של הגל השלישי בישראל תמשיך להתרחב גם בשנת 2020 שתבוא עלינו לטובה, ובעיקר שהמחירים יהיו נגישים יותר לציבור הרחב.