מבתי הקפה העות'מאניים ששירתו גברים בלבד, ועד בתי הקפה המודרניים שהחליפו את המשרד ומהווים מוקד ליצירתיות והשראה • שלי ביסטרי-כהן חוזרת לבתי הקפה הראשונים מהמאה ה-16 שהפיצו את הבשורה • ואיפה נמצאים שני בתי הקפה הפעילים הוותיקים בעולם?

ריח הקפה הנישא באוויר יכול להחזיר אותנו אחורה בזמן, הרבה מעבר לשגרת הבוקר שלנו (או הצהריים, אחר הצהריים או הערב). כוס הקפה שאנחנו מחזיקים היום ביד היא עדות חיה להיסטוריה ארוכה ומרתקת, שבה בתי הקפה שיחקו תפקידים מגוונים – ממקומות מפגש אינטלקטואליים ועד לסצנות של מהפכות חברתיות. איך התגלגלו בתי הקפה ממזרח למערב, וכיצד הם עיצבו את החברה והתרבות שלנו? הנה סיפורם.
בתי הקפה הראשונים, מהמזרח התיכון לאירופה
בתי הקפה הראשונים הופיעו במאה ה-16 בטורקיה העות'מאנית, עם פתיחתם של "קהווה חאנאת" (قهوة خانات, בתי קפה) – מרחבים שבהם התאספו גברים (בלבד) כדי לשתות קפה, לשוחח ולשחק. הם היו מוקדים חברתיים ותרבותיים שבהם, לצד הקפה ומשחקי השש-בש, התנהלו דיונים פילוסופיים ופוליטיים.
לאורך תקופת הצמיחה הזו, בתי הקפה באימפריה העות'מאנית התמודדו לא אחת עם התנגדויות מצד אנשי דת, שטענו כי הקפה ומרחבי הקפה מסיחים את דעת הציבור ומעודדים חטאים. עם זאת, קסמם של בתי הקפה נותר בעינו, שלא לומר התפתח, והם הפכו לאבן פינה בחיי החברה של התקופה.
לאירופה הקפה הגיע באמצע המאה ה-17 דרך סוחרים מזרח-תיכוניים, ובתי הקפה הראשונים החלו להיפתח בערים מרכזיות. ונציה היא כנראה העיר האירופית שבה נפתח בית הקפה הראשון ביבשת, בשנת 1647. הוא אינו פעיל עוד, אך Caffè Florian בכיכר סן מרקו, שנפתח ב-1720, פועל ברצף עד היום ונחשב לבית הקפה הפעיל הוותיק בעולם.

לאחר מכן הופיעו בתי קפה ראשונים באנגליה, באוקספורד ובלונדון סביב 1650, ובערים מרכזיות נוספות באירופה – המקומות הללו החלו להתפשט במהירות והפכו מעין מרכזי למידה כמעט "אקדמיים".
בערים מרכזיות כמו לונדון, פריז ווינה, בתי הקפה שימשו כמקומות מפגש לאנשי רוח, סופרים, אמנים ופילוסופים. הם היו מוקדים של דיוני עומק, של החלפת רעיונות ושל התפתחות אינטלקטואלית. המרחב הזה – שאִפשר לשהות בו שהייה ממושכת, לשוחח, לקרוא ולכתוב – היה למרחב ייחודי של למידה ושל התפתחות אישית ורעיונית.
באנגליה נקראו המרחבים האלה Penny Universities – "אקדמיה" בזול, במחיר של כוס קפה (פני אחד, איפה הימים…), גם למי שלא היה יכול להרשות לעצמו לימודים אקדמיים אמיתיים. בתי הקפה אפשרו לשוהים בהם – מעבר לקפה עצמו – ליהנות מדיונים מרתקים על מדע, כלכלה, פוליטיקה ונושאים חברתיים. הם הפכו למרחבים שבהם רעיונות נולדו, קיבלו צורה, ולעתים שינו את העולם.
בפריז ובווינה בתי הקפה הפכו למוקדים אינטלקטואליים שבהם נפגשו סופרים, אמנים ופילוסופים. בווינה, למשל, בלטה בבתי הקפה פעילותם של אנשים ותנועות שהיו למובילים בתחומי הפסיכולוגיה, הפילוסופיה והאומנות. זיגמונד פרויד הוא מהמפורסמים שבהם. נוצרה גם מעין מסורת של "בתי קפה ספרותיים", שבהם סופרים ישבו וכתבו יצירות מופת.

בתי הקפה כמנוע למהפכות חברתיות
בתי הקפה לא היו רק מקומות של שיח אינטלקטואלי ואמנותי, אלא גם מוקדים של מהפכות חברתיות ופוליטיות. בפריז למשל, במהלך המהפכה הצרפתית, בתי הקפה שימשו מקום מפגש למהפכנים ולדיונים סוערים על עתיד המדינה, והפכו למרכזים של פעילות פוליטית.
גם בלונדון ובערים אירופיות נוספות בתי הקפה שימשו מרחב לדון בו ברעיונות הנאורות – חופש, זכויות פרט ודמוקרטיה. אלו היו מקומות שבהם נפגשו אנשים מכל המעמדות, מה שהעניק לבתי הקפה אופי דמוקרטי ייחודי.
במילים אחרות, תחומי יצירה רבים התפתחו בבתי הקפה. בחינת התחומים האלה לאורך ההיסטוריה מגלה את ערכם ומרכזיותם של בתי הקפה כמרחבים מעודדי יצירה. משהו בהם ובאווירה שהם מייצרים ומאפשרים, כ"מקום שלישי" שאיננו הבית ואיננו "מקום העבודה" במובן הקלאסי, מהווה מנוע של יצירתיות ויצירה – גם אם מדובר בתוצר של כורח, של חוסר, ולעתים אפילו של עוני.
אם נסקור רגע מספר תחומים מרכזיים בתרבות האנושית, נבחין בהתפתחויות הבאות:
- ספרות: סופרים רבים, כמו אונורה דה בלזק הצרפתי, כתבו חלק גדול מיצירותיהם בבתי קפה. בלזק עצמו נודע כמי שנהג לשתות עשרות כוסות קפה ביום כדי לשמור על ערנות ולהגביר את פרודוקטיביות הכתיבה שלו.
- אמנות: תנועות אומנותיות, כמו האימפרסיוניזם בצרפת, צמחו מתוך שיחות שהתנהלו בבתי קפה. אמנים ואוצרים נפגשו שם כדי להחליף רעיונות ולעצב את סגנונותיהם.
- מדע ופילוסופיה: המדע המודרני נולד במידה רבה בבתי קפה בלונדון ובפריז, שבהם דנו אנשי רוח ברעיונות חדשים ושיתפו תגליות.
- פוליטיקה: בתי הקפה הפכו למקומות שבהם נרקמו בריתות פוליטיות, נכתבו מניפסטים ונולדו תנועות מהפכניות.
בעידן המודרני, עם מבט לעתיד: בתי קפה כהשראה בעולם העבודה
במאה ה-20 בתי הקפה התפתחו למקומות שמציעים חוויות מגוונות ומודרניות, אך שמרו על תפקידם כמרכזים חברתיים ותרבותיים, מרחבים ציבוריים שמאפשרים ומעודדים יצירתיות ויצירה.
בהקשר הזה, בעוד שבעבר בתי הקפה שימשו מקום מרבץ בעיקר לאינטלקטואלים, סופרים ופוליטיקאים, כיום הם פונים לקהל רחב יותר של יוצרים ועובדים – מיזמים, דרך אנשי עסקים ועד נוודים דיגיטליים. בערים כמו מלבורן, ניו יורק ואמסטרדם (וגם תל אביב כמובן), בתי הקפה מתאפיינים בעיצובים חדשניים ובאווירה שמזמינה יצירה, עבודה ושיח.

- יוקר על הבוקר: הרשתות מעלות את מחירי הקפה, ולמה בתל אביב יותר?
- ביי בית: Caya, בית הקפה הכי ספיישלטי ברעננה, ייסגר בסוף החודש
בעידן שבו העבודה מרחוק הופכת לנפוצה, בתי הקפה מקבלים משמעות חדשה. הם מספקים חלופה א-פורמלית למשרד, מרחב עבודה שמאפשר חופש מחשבה ויצירתיות, מבלי לוותר על תחושת השייכות, ואפילו סוג של קהילתיות.
בתי הקפה הם הרבה יותר ממקומות שבהם שותים קפה. הם מרחבים של תרבות, יצירה וחברה – כאלה שהיו שם בעבר, ועדיין ממשיכים לשחק תפקיד מרכזי בעיצוב ההוויה הנוכחית שלנו ובעיצוב עתידנו. אז בפעם הבאה שאתם יושבים בבית קפה, חשבו על כל ההיסטוריה הזו שזרמה בין כותליו, ולמעשה ממשיכה להתפתח.