מגזין שותים
  • קפה
  • אלכוהול
  • תחרות הקפה הטוב
  • חנות
  • ניוזלטר
  • קפה
  • אלכוהול
  • תחרות הקפה הטוב
  • חנות
  • ניוזלטר
מגזין שותים
  • קפה
  • אלכוהול
  • תחרות הקפה הטוב
  • חנות
  • ניוזלטר
  • קפה
  • אלכוהול
  • תחרות הקפה הטוב
  • חנות
  • ניוזלטר
מגזין שותים › קפה

לפטופיסטים ועובדים בקפה: סיפור של נכס או נטל עבור בתי הקפה?

שלי ביסטרי-כהן | 12 במאי 2025, 13:12

הם תופסים שולחן מהבוקר עד הצהריים, מזמינים קפה, אולי גם כריך, ומנהלים את היום שלהם מהפינה הנוחה ליד החלון. תופעת העובדים מבתי הקפה לא חדשה, אבל מה יוצא מזה לבעלי המקום, האם זה באמת משתלם? • שלי ביסטרי-כהן יוצאת לבדוק אם תופעת הלפטופיסטים היא נכס או אתגר לעסקים המקומיים

לעבוד עם לפטופ בבית קפה - טוב או רע לבעלי העסק?

הנה תמונה. אולי היא תהיה לכם קצת מוכרת: אתם נכנסים לבית קפה סביב תשע בבוקר. בפינה כבר יושב מישהו עם לפטופ פתוח, קפה חצי שתוי לידו, חיוך מרוכז מול המסך. כמה שעות אחר כך, תיכנסו שוב – והוא עדיין שם. אולי עם עוד קפה, אולי עם בקבוק סודה וכריך קטן ליד, אולי בדיוק באמצע שיחת זום.

>> בואו לטעום את הזוכים בתחרות "הקפה הטוב בישראל" לשנת 2025

רבים שואלים, ובצדק, מה יוצא לבעלים של בית הקפה מכל הסיפור הזה? האם נוודים דיגיטליים, פרילנסרים ולקוחות-עובדים הם ברכה לעסק, או שמא נטל? זו לא רק שאלה מחקרית-אקדמית, זו גם שאלה של פרנסה ושל שגשוג. ובעולם שבו עבודה בבתי קפה (או מבתי קפה) הפכה ממש לדרך חיים – זו שאלה שמבקשת תשובה חדשה.

אז מה באמת קורה שם?

מצד אחד, לקוחות-עובדים "תופסים שולחן". לפעמים לשעות ארוכות. ולפעמים, כן – רק על כוס קפה אחת. מצד אחר, לקוחות-עובדים יוצרים נוכחות קבועה גם בשעות מתות. הם בונים שגרה ויוצרים תנועה שקטה ונעימה שמושכת אחריה אחרים. הם צורכים – לא תמיד הרבה בבת אחת, אבל לרוב בעקביות – עוד קפה, עוד נשנוש, אולי גם ארוחה קלה באמצע היום.

ובעיקר – הם מדברים על המקומות שהם נוהגים לפקוד בקביעות, ועל אלה שיצא להם להכיר במקרה, במסגרת פגישת עבודה עם קולגה. הם מדברים על המקומות האלה בסטוריז, בפוסטים, בשיחות קפה אמיתיות עם אנשים אמיתיים. ומה יכול להיות חזק יותר משיווק מפה לאוזן – אותנטי וחינמי?

עובדים עם לפטופ בבית קפה
לקוחות שעובדים בבית הקפה בונים שגרה ויוצרים תנועה שקטה ונעימה שמושכת אחריה אחרים

לא כל בית קפה מתאים, לא כל לקוח מתאים

לא כל מקום יהנה מלקוחות-עובדים, ולא כל בית קפה בנוי לכך. בתי קפה שכונתיים, עם אווירה אישית, עם שולחנות נוחים, עם WiFi חזק ועם פינות ישיבה מזמינות – המקומות האלה ימצאו בדרך כלל את הקהל הזה נוח ומפרגן. בתי קפה במרכזי עסקים? ייתכן שיעדיפו תחלופה מהירה. בתי קפה קטנטנים? ייתכן שהציפייה תהיה אחרת.

שאלה מהותית לבעלי בתי הקפה היא שאלה של חוויה: איזו חוויה אתם מייצרים במקום שלכם? האם בית הקפה שלכם משדר שהוא מקום לשהות בו, או מקום לעצירה קטנה לקפה על הדרך? האם הוא מזמין נוכחות, או מזמין תחלופה? כמובן שכל תפיסה או מטרה חווייתית או עסקית היא לגיטימית. אין כאן עניין שיפוטי, יש כאן רק הצעה לבחון את הדברים דרך משקפיים חיוביים בהקשר של התופעה המתרחבת הזו של עבודה בבתי הקפה.

אז מה כל כך חיובי בתופעה הזו?

הנה כמה יתרונות מובהקים:

  • נוכחות שקטה – אנשים שעובדים במקום מוסיפים חיוּת, בלי להפוך אותו לרעשני מדי
  • צריכה מתמשכת – נשנוש פה, קפה נוסף שם, לאורך כמה שעות, זה עניין פיננסי מצטבר
  • שגרירים טבעיים – לקוחות-עובדים הם אנשים שיודעים לספר סיפור. הם ישמחו לספר ולהמליץ על חוויית קפה טובה שחוו לצד הלפטופ שלהם
  • קשרים עסקיים – פגישות עבודה עם קולגות, ישיבת צוות (מצומצם), פגישת היכרות בין יזמים, כל אלה יכולים להפוך את בית הקפה גם למרחב עסקי מעניין, לרשת עסקית קטנה
קפוצ'ינו ולפטופ בבית קפה. צילום: שלי ביסטרי-כהן
אנשים שעובדים במקום מוסיפים חיוּת, בלי להפוך אותו לרעשני מדי. צילום: שלי ביסטרי-כהן
  • מודל נשי ייחודי של חקלאות קפה ישראלית: "הפרי הזה הוא פלא הבריאה"
  • מקום של קפה, מקום של רעיונות: איך הפכו בתי קפה למוקדי יצירתיות ויצרנות?

ולסיום

תופעת ה"עובדים בקפה" היא חלק מהמציאות של עולם העבודה היום. כנראה כאן להישאר. היתרונות שלה עבור העובדים עצמם די ברורים – אווירה, יצירתיות, חופש, יעילות – אלה רק חלק קטן מהאיכויות של בית קפה, כמרחב עבודה ויצירה. אבל יש כאן עוד צד במשוואה – בתי הקפה עצמם. או יותר נכון, בעלי בתי הקפה.

אנו משיקים בזאת סדרת ראיונות עם בעלי ובעלות בתי קפה, שיעסקו בדיוק בסוגיה המדוברת כאן.

אתם מנהלים בית קפה – קטן, בינוני, או גדול – אנחנו רוצים לשמוע אתכם! אנחנו רוצים לקבל הצצה לאופן שבו אתם רואים את תופעת ה"עובדים בקפה". האם היא נכס עבורכם? האם היא נטל? אתגר עסקי? מה יכול להפוך אותה לנכסית יותר עבורכם? אם אתם בעלי בית קפה או מכירים כאלה – מוזמנים לכתוב לנו. אם אתם "לקוחות-עובדים" בעצמכם – נשמח לשמוע גם אתכם: מה הופך בית קפה ל"משרד החלומות" שלכם?

כי בסוף, כידוע, הקפה הוא לא רק קפה. הקפה הוא גם אנשים, הקפה הוא גם תחושות, והקפה – ובתי הקפה – הם חלק בלתי נפרד מעולם העבודה ומעתידו. בואו נעשה את העתיד הזה לטוב יותר לכל הגורמים במשוואה.

אז הנה קול קורא (בקפה)

בעלי ובעלות בתי קפה – אשמח לראיין אתכם! מוזמנים לכתוב לי ווטסאפ (050-4897972) או במייל (pinatcafesh@gmail.com). לא מתאים לכם ממש להתראיין ולהיחשף? הנה שאלון קצרצר ואנונימי, שיכול לעזור לי להבין את הראש שלכם, לתת ביטוי לקול שלכם ולאסוף תובנות אמיתיות מהשטח: קליק כאן לשאלון הקצרצר.

לפטופיסטים שעובדים בבתי קפה (או עובדים בכלל) – כאמור, אשמח גם לתובנות שלכם. מוזמנים לכתוב לי, גם במייל או בווטסאפ, או למלא את השאלון האנונימי הזה על סביבת העבודה המועדפת שלכם: קליק כאן לשאלון.

אל תפספסו, עקבו אחרי מגזין שותים >>
ויש עוד הרבה גם באינסטגרם >>
בתי קפה טורים אישיים נוודות דיגיטלית פינת קפה

שלי ביסטרי-כהן

הכותבת היא חוקרת וכותבת, יוצרת "פינת קפה" – פלטפורמה ייחודית העוסקת בקשר שבין בתי קפה - וקפה - לבין אנשים, עבודה ויצירה (פייסבוק, אינסטגרם).
לכל הכתבות והטורים של שלי ביסטרי-כהן

בדוק יעניין אותך גם:

בואו לעקוב:

חם מהתנור:
הנווד השמח ביותר בעולם: "הקפה הכי טוב בניו זילנד, אבל גם בתל אביב הקפה משובח"

הנווד השמח ביותר בעולם: "הקפה הכי טוב בניו זילנד, אבל גם בתל אביב הקפה משובח"

טעמתי כמה קפה שאפשר, וגיליתי שסצנת הספיישלטי של פראג נהדרת

טעמתי כמה קפה שאפשר, וגיליתי שסצנת הספיישלטי של פראג נהדרת

תפוח בדבש, ראש של דג וקברנה סוביניון: יינות מומלצים לראש השנה

תפוח בדבש, ראש של דג וקברנה סוביניון: יינות מומלצים לראש השנה

הטרנד של הקיץ: יינות שצריך לשתות עם קרח, והמותג הצרפתי שנותן תמורה גבוהה למחיר הנגיש

הטרנד של הקיץ: יינות שצריך לשתות עם קרח, והמותג הצרפתי שנותן תמורה גבוהה למחיר הנגיש

יומיים של פסטיבל בירה בדיזנגוף סנטר

יומיים של פסטיבל בירה בדיזנגוף סנטר

קפה של בוקר עם אֵלְ-לַמָה: בקצה הג'ונגל על שפת הים

קפה של בוקר עם אֵלְ-לַמָה: בקצה הג'ונגל על שפת הים

מה חושבים בעלי בתי קפה על לקוחות שיושבים עם לפטופ? "תזמינו, זה עסק שצריך להתקיים"

מה חושבים בעלי בתי קפה על לקוחות שיושבים עם לפטופ? "תזמינו, זה עסק שצריך להתקיים"

בין מסורת לפוליטיקה, יש בקולומביה ילדים שכבר שותים קפה ספיישלטי

בין מסורת לפוליטיקה, יש בקולומביה ילדים שכבר שותים קפה ספיישלטי

מבוורלי הילס לשוק הכרמל: מה באמת חסר לקפה בלוס אנג'לס?

מבוורלי הילס לשוק הכרמל: מה באמת חסר לקפה בלוס אנג'לס?

לכל מי שפספסו, ככה נראתה חגיגה אמיתית של קפה

לכל מי שפספסו, ככה נראתה חגיגה אמיתית של קפה

מבריסטה ביתי למאסטר קפה: 5 שדרוגים לחוויית הקפה היומית שלך

מבריסטה ביתי למאסטר קפה: 5 שדרוגים לחוויית הקפה היומית שלך

הופמן מתרחב: מה קורה כשלבר היין השכונתי נכנס קפה ישראלי בניחוח איטלקי

הופמן מתרחב: מה קורה כשלבר היין השכונתי נכנס קפה ישראלי בניחוח איטלקי

פסטיבל הקפה שהביא את הפריפריה לתל אביב וחיבר בין ספיישלטי, שוקולד ואומנות משדה הקרב

פסטיבל הקפה שהביא את הפריפריה לתל אביב וחיבר בין ספיישלטי, שוקולד ואומנות משדה הקרב

מגזין שותים בכל מקום:
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
קטגוריות:

קפה
אלכוהול
אכלו לי שתו לי
420

מה זה פה:

מגזין שותים הוא מקום לכל מה שאנחנו אוהבים – קפה, אלכוהול, אוכל ושמח. לא בהכרח בסדר הזה ולפעמים ביחד. כותבים על מה שהיינו רוצים לקרוא, ובגובה העיניים.
אודות
צרו קשר

© מגזין שותים