עם כל הכבוד לאספרסו והקפוצ'ינו האיטלקיים ולמשקאות הגל השלישי מאמריקה, אירופה, יפן או אוסטרליה – כשחוזרים לשורשים של המקום שאנחנו חיים בו, תמיד מגיעים לקפה שחור. שחור, בסיסי ופשוט, כמו שגדלנו עליו – טחון דק, מוכן בוץ אינסטנט או מבושל על האש; מאה אחוז קפה טהור או עם קצת תיבול של הל, או אולי בכלל חוואיג'; טורקי של עלית או ערבי של נח'לה אדום, או אל נח'לה הירוק, רגע זה לא אותו דבר?
מסתבר שאין דבר כזה פשוט קפה שחור, אלא עולם רחב ומגוון עם הבדלים בחומרי הגלם, בשיטות הקלייה ובדרכי ההכנה, שמשקפים מגמות היסטוריות, הבדלים תרבותיים, השפעות גיאוגרפיות ואפילו סכסוכים עסקיים בתוך המשפחה.
הסוציולוגית נועה ברגר והבריסטה ליאור אסל, בשליחות מרכז אסיף לתרבות אוכל בישראל, יצאו למסע בצפון הארץ בעקבות הקפה השחור, וחזרו עם סיפורים, תובנות ומתכונים של קפה שחור, שיוצגו ב"שחור חזק" – אירוע מיוחד של טעימות השוואתיות:
קפה טורקי של עלית אל מול קפה ערבי עם הל של נח'לה אדום למשל. אפשר להניח בביטחון שהטעם של קפה טורקי עלית מוכר לרוב הישראלים היהודים, הרבה אפילו מייחסים לו טעם של בית. עלית החלה לשווק אותו בתחילת שנות ה-60, והמיתוג שלו כטורקי (לא ערבי חלילה) וצורת ההכנה המהירה – בוץ – עזרו להנגיש אותו לאוכלוסייה הישראלית.
האוריג'ין סטורי של קפה נח'לה, לעומת זאת, כולל סכסוך עסקי ארוך שנים, מאלה שיכולים לקרות רק בתוך המשפחה. עד שנות ה-70 נהגו במגזר הערבי לקלות את הקפה ולטחון אותו במקום לפני ההכנה. סובחי נח'לה, נהג מונית מחיפה ממשפחה חובבת קפה, הקים ב-1973 בשפרעם בית קלייה ומפעל והתחיל למכור קפה קלוי וטחון עם הל בשקיות בצבע ירוק לצריכה ביתית, תחת המותג "קפה נח'לה". הבנים של רפיק נח'לה, אחיו של סובחי, שגם עסק בקליית קפה, הקימו בהמשך מפעל מתחרה והתחילו להפיץ קפה קלוי טחון גם בשקיות ירוקות, תחת המותג "קפה אל נח'לה". ראיד נח'לה, הנכד של סובחי, מספר שסובחי קיבל הצעה מחבר איטלקי להתקדם לשקיות אלומניום במקום שקיות נייר, וכששאלו אותו במפעל באיזה צבע הוא רוצה את השקיות, הוא החליט ללכת הפוך מהירוק של האחיינים – אדום. אולי גם לעצבים שלו עליהם היה חלק בבחירת הצבע. מאז הקפה של המשפחה של סובחי הוא "נח'לה אדום", ושל רפיק "אל נח'לה" הירוק.
טעימה מעניינת נוספת באירוע היא השוואה בין גישות שונות של בתי קלייה חיפאיים קטנים לקפה שחור: קפה חיפה מוואדי ניסנאס וקפה טלק משוק תלפיות (שתערובת השוק שלו זכתה במדליה בתחרות הקפה הטוב 2022 של מגזין שותים). בטעימה אפשר להבחין בהבדלים בין התערובת הקלאסית של קפה חיפה – ערבית מסורתית, בקלייה כהה, עם יותר רובוסטה והל דומיננטי – לתערובת החדשה של טלק, שלוקחת השראה מעולמות הספיישלטי עם קלייה יותר בהירה ותוספת הל עדינה. טל פרידמן מקפה טלק סיפר למגזין שותים על התהליך שהוא עובר בדרך להרכבת תערובת חדשה ועל החיבור שלו לקפה הערבי.
עוד באירוע הטעימות: קפה שחור עם תערובת תיבול חוואיג' תימנית אל מול קפה שחור עם גרניום של יהודי לוב, והשוואה בין קפה שחור מקפה ספיישלטי מקולומביה בקלייה בהירה לאותו קפה אבל עם תוספת "מחמצת" של קפה שחור בת 20 שנה. לא נעשה ספוילרים, תצטרכו לטעום בעצמכם.
אירוע "שחור חזק" ייערך ביום חמישי 10.11, בקפה אסיף ברחוב לילינבלום 28 בתל אביב בשני סבבים (16:30 עד 18:00 ו-18:30 עד 20:00), ובשעה 18:00 נועה ברגר תעביר הרצאה על גלגוליו של הקפה השחור בישראל. מחיר: 75 ש"ח.