קצת אחרי שהמציא אותה אלפונסו ביאלטי בשנת 1933, הפכה המקינטה לאביזר שנמצא כמעט בכל בית באיטליה. המחיר הנמוך, קלות התפעול ומרווח הטעות הרחב יחסית שמאפשר המכשיר הסלחני הפכו את המקינטה לתחליף ביתי מושלם לאספרסו המסורתי, הדלק של האיטלקים.
ולא רק באיטליה, גם בישראל כמעט כל חובב קפה מחזיק בבית לפחות מקינטה אחת מסוג כזה או אחר, רוב הסיכויים שהיא מתוצרת Bialetti האיטלקית, שנתפסת כחברה המקורית, זו שהמציאה את המוצר. הקוקה-קולה של המקינטות, אם תרצו.
למרות שאת המקינטות של ביאלטי אפשר למצוא בכל חנות קפה בארץ, עד לאחרונה ייבוא המוצרים של החברה לישראל לא היה ממש מסודר. כלומר היה יבואן רשמי (טמפו), ועוד כמה יבואנים לא רשמיים שייבאו את המוצרים בייבוא מקביל, אבל אף אחד לא דאג לפיתוח העסקי, לשיווק ולאסטרטגיית המותג של ביאלטי בישראל. לכן השוק סבל ממבחר מצומצם של מוצרי החברה, כי בלי אסטרטגיה שיווקית רחבה, לייבואנים משתלם לייבא רק את מוצרי הקפה הפופולריים ביותר. זאת למרות שביאלטי מייצרת עוד מוצרי קפה שטרם הגיעו לארץ ועוד מגוון רחב של מוצרי מטבח וכלי בית שלא קשורים לקפה.
אחרי כמה שינויים מבניים ועסקיים שעברה בעקבות משבר פיננסי, החליטה חברת ביאלטי האיטלקית להיכנס לשוק הישראלי בצורה רצינית ומסודרת יותר, ופנו אל חברת Jazz Business Group, שהחל מחודש נובמבר 2020 מייצגת רשמית את ביאלטי בישראל. "הם הגיעו אליי כדי שאייצג אותם בישראל, כדי להוביל אסטרטגיה שהיא אסטרטגיית מותג ולא אסטרטגיה של מכירות", מספר שי לידור, מנכ"ל ג'אז ביזנס גרופ, בשיחה עם מגזין שותים.
"הכניסה שלי למשחק היא קודם כל ממקום של להגדיל את המגוון, וגם יש פה שוק קיים שאני צריך איכשהו להתנהל ולשמור עליו, ומצד שני להמשיך ולפתח ערוצים חדשים ותפיסה שיווקית חדשה, וזה בכמה שלבים", הוא מסביר. "ייכנסו קווי מוצרים נוספים מתוך מגוון המוצרים, כמו קפסולות, מכונות קפה, ואחר כך גם חנויות ייעודיות ונקודות מכירה. אלה דברים שנמצאים בתוכניות העבודה. בטווח של עד שנתיים כל הדברים האלה יקרו, כשהשלב הראשון יהיה להגדיל את מגוון המוצרים, ולהוסיף לתוך המגוון הזה את עולם הקפה וכלי הבית".
בשלב מסוים יהיו בארץ חנויות Bialetti Store כמו באיטליה?
"נכון. חנויות כאלה יש להם כרגע רק באיטליה, עכשיו הם בוחנים את האסטרטגיה של להיכנס למדינות נוספות. מה שהציל את ביאלטי בתקופת הקורונה זה שני דברים: החנויות האלה ואמזון. המודלים שאנחנו נעבוד עליהם בטווח הבינוני יהיו מודלים של חנות-בתוך-חנות (כלומר אזור ייעודי של מוצרי ביאלטי בתוך חנויות קיימות – ה"א), ובשלב שאחרי זה יהיו חנויות של ביאלטי כמו באיטליה".
איפה עוד נראה את המותג?
"לביאלטי יש גם ליין שנקרא Bialetti Professional, שמיועד לעולמות של בתי קפה, מסעדות, בתי מלון, משרדים וכו', שגם את זה אנחנו מביאים. אז בשלב מאוחר יותר אנחנו גם נציע פתרונות לבתי קפה ולמשרדים. לבתי קפה בעיקר ליין של פולי קפה חדש ומעוצב, עם נראוּת מאוד שונה ממה שאתה מכיר מביאלטי, עם איכויות מאוד מאוד גבוהות. ניכנס גם למשרדים ולבתי מלון במודל של מכונות קפסולות לחדרים וכיוצא בזה. אבל בגדול ביאלטי הוא מותג קמעונאי לצריכה ביתית, ולכן כל תפיסת הפיתוח של הפעילות בישראל תתבסס על המודל הזה שנקרא קמעונאות ואונליין". חנות האונליין הרשמית של ביאלטי ישראל נמצאת בכתובת bialettishop.co.il.
אני רואה שתביאו גם פולי קפה של ביאלטי, שלא היו עד עכשיו בארץ
"נכון, גם קפה טחון של ביאלטי לא היה וגם פולים לא היו. אז הליין שאתה רואה באתר זה הליין של הפרופשונל, באריזות של קילו שיהיה זמין גם ללקוחות פרטיים. אבל הולך להיכנס בקרוב גם ליין של שתי תערובות של ביאלטי במארזים של חצי קילו, שהן מיועדות לקמעונאות, וגם יהיו זמינות ללקוחות פרטיים".
בהשוואה לשוק כרגע אין לכם יתרון מבחינת המחיר
"היתרון אצלנו הוא לא המחיר, אבל זה לא מדויק. אנחנו כיבואנים וכמי שבסופו של דבר הולכים להוביל אסטרטגיה מאוד מאוד משמעותית מול השוק, צריכים לייצר מודל תמחוּר שיאפשר לנו להוציא לפועל אסטרטגיה חזקה. עכשיו, מצד אחד יש לנו שוק נתון, ומצד שני אנחנו באים עם אסטרטגיה חדשה. אז אמנם אנחנו מתומחרים מעל השוק – לא הרבה מעל השוק, קצת מעל השוק – שזה לגיטימי שיבואן מורשה מתומחר מעל השוק. מנגד, אנחנו תמיד נציע הטבות, שהן לא בדמות הנחה במחיר, אבל הטבות של באנדל, 'קנה-קבל'. תמיד תהיה סיטואציה של קנה-קבל שהערך של ה'קבל' הוא לרוב יותר גבוה ממה שהשוק יודע לתת בהנחה במחיר".